Múltidézés: Joel és Kenny Friedkin

Augusztus óta megváltunk James Pallotta-tól és a Raptor befektetői csoporttól (technikailag ők váltak meg a Roma-tól, de ők igazából kit érdekelnek most már?) és a Friedkin Group lett az új tulajdonosa kedvenc csapatunknak. Ennek kapcsán úgy gondoltuk hogy ideje megismerni az új tulajokat, miből lett a családnak egy focicsapatra elég pénze, kik ők és mivel foglalkoznak.

The Friedkin Group központja a texasi Houston városában

Általában miket szoktunk róluk olvasni? Dan és fia Ryan jól megszedték magukat abból hogy a Toyota kizárólagos értékesítői Amerikában, és most megvették a Roma-t. Viszont ez önmagában nem a teljes sztori és nem is túl pontos így most két posztban a család sztoriját fogom bemutatni, honnan jöttek, mivel és mikkel foglalkoztak. A focihoz és a Romahoz igazából az utolsó mondatokban jutunk majd el, hiszen eddig annyit tudunk, hogy megvették a csapatot, meg talán annyit hogy megfontolt emberek, mert mind a vásárlás, mind az első változások lassacskán történnek.

A történet 1885 május 15.-én indul (én legalábbis eddig tudtam visszakövetni) amikor megszületett Israel Friedkin, Oroszországban egy Kalpni nevű településen. Ha rákerestek erre, akkor láthatjátok, hogy ilyen nem létezik. Legalábbis én képtelen voltam megtalálni, még egy régi orosz városneveket tartalmazó listán sem, pedig minden elérhető forrás ezt írta, így sajnos nem tudjuk, hogy a mai Kelet-Európa, Kaukázus, Mongólia vagy a most is hatalmas Oroszország valamely területéről származik pontosan a család.

Vásár, Vladimir Egorovich Makovsky 1885-ös festményén

Még Dan-ről is megemlítik egy helyen askenázi zsidó származását (európai zsidóság akiknek az anyanyelve a jiddis, eredete középkori héber szó, jelentése “Németország”) , dédnagyapai ágról, ez Israel. (azért voltak árulkodó jelek, mondjuk név téren, de sose tudni) Így ez alapján tudjuk szűkíteni a területet: a kelet-askenázi zsidóság főleg Kelet-Magyarország, Galícia, Lengyelország akkoriban orosz fennhatóság alatt lévő területein és Ukrajnában élt leginkább, így erről a területről származik nagy valószínűséggel a család (ismerve a zsidóság általában hányattatott és emiatt gyakori vándorlásokkal tűzdelt sorsát jó eséllyel Európa sok országáig, köztük Magyarországig is vissza lehetne követni a család gyökereit, szóval lehet napokon belül lehozhatja majd a Nemzeti Sport hogy magyar származású tulaja lett a Roma-nak, szívesen). Pont az 1880-as években, a nyugat-európai emancipációs trendekkel ellentétben orosz területeken inkább a pogromok kezdtek elterjedni. (pogrom: szláv eredetű kifejezés, etnikai vagy vallási alapon zsidók ellen elkövetett tömeggyilkosság) Ebben a környezetben megindult az elvándorlás, 2 millió zsidó emigrált, többségében az Amerikai Egyesült Államok és a mai Izrael területe felé.

Az orosz cárok központilag nehezítették a zsidók életét: a képen az a terület látható ahol zsidók letelepedhettek 1882-től, így 94%-uk ezen a területen élt . A térkép a teljes lakosságban mért arányukat mutatja 1905-ben (valamint teljesen indokolatlanul a Balatont) erről a területről származhat a Friedkin család is.

Így kerülhetett a család Amerikába, amiről keveset tudunk. A következő biztos pont az Kenneth Friedkin születése, 1915 szeptember elsején, ez már New Yorkban történt. Először Kansas majd a kaliforniai San Diego lett a végállomás a család számára. 1923-ban már itt éltek amikor 8 évesen Kenny először látott repülős bemutatót. Ez annyira magával ragadta, hogy onnantól kezdve a repülés vált az életévé. Közben apja, Israel felvette a Joel nevet, 1930-ban Beverly Hillsbe költöztek és 1940-ből van róla az első biztos adat: ekkorra datálható ugyanis az első film amiben szerepelt, valamint az akkori népszámlálás alapján még a család akkori lakcíme is fellelhető. Színészként 1953-ig tevékenykedett, egészen komoly mennyiségű filmben szerepelt majd egy évre rá hunyt el, “a világ média fővárosa”-ban, Burbankben.

Joel balról a harmadik

Fia Kenny, nem követte apját a filmiparban, hanem tényleg csak a repüléssel foglalkozott (a harmadik a négy gyerekből, nővére Edwina mindössze 4 évet élt, bátyja Joseph mérnökként árvízvédelemmel és kutatással foglalkozott, Irene, a legfiatalabb pedig szolgált a hadseregben a második világháborúban, majd politikatudományt tanított posztgraduális szinten). Már 17 éves korára megszerezte a repülős jogosítványát majd a második világháborúban is részt vett, mind pilótaként mind oktatóként a brit légierőnél. 1945-ben, már 30 évesen indította el pilótaiskoláját, amit nem sokára a Friedkin Airlines nevű légitársaság próbálkozása követte. Na de persze nem minden szép és jó, ez a társaság kellemetlenül földbe állt és gyorsan elbukott. Elvileg az első ügyfelüket csak odafele tudták vinni, mert visszafelé úgy döntött hogy nem hajlandó repülőre szállni az eső miatt. Azonban rosszul döntött, autóbalesetet szenvedett és meghalt, utólag mondhatjuk, hogy jó eséllyel jobban járt volna ha visszafele is Friedkinék légitársaságát választja. Azonban mivel ezt nem sokan tették így ez a vállalkozás gyorsan elbukott. Kenny viszont nem adta fel, 1949-ben megalapította a következő légitársaságát, immáron Pacific Southwest Airlines néven és sokkal sikeresebben.

Egyetlen lízingelt, (ilyesmi típusú) géppel indult a légitársaság

1958-ban már évi 300.000 utast szállított a társaság, a Los Angeles Times szerint California nem hivatalos “zászlóshajó légitársasága” volt 40 éven keresztül (erős újságírói túlzás, hiszen mindössze 39 évig létezett ez a márka és ugye egyetlen géppel kezdtek ők is). Ez azért lehetett mivel eredetileg kizárólag államon belül repültek, hogy alacsonyan tartsák a költségeiket. Ez a stratégia aztán szerepét vesztette miután elkezdődött a piac deregulációja 1978-ban és eltörölték a szövetségi szinten fizetendő díjakat. Ezután még 10 évig működött a PSA néven is ismert társaság de végül 1988-ban 400 millió dollár ellenében felvásárolta őket a US Airways (akik pedig az American Airlines-szal olvadtak össze immáron 2015-ben és több szempontból ők a világ legnagyobb légitársasága). Azonban ez a felvásárlás már csak mérsékelten érintette a Friedkin családot akik addigra már más vizeken eveztek és nagyrészt kiszálltak a légitársaságból. Így mindössze 3,4 millió jutott nekik a 400-ból. Kenneth G Friedkinhez pedig pláne nem volt köze az eladásnak, mindössze 47 évesen, agyvérzésben hunyt el, már 1962-ben.

Kenny 1951-ben. Felesége egy évvel utána halt meg és egyetlen gyermekük született, Thomas Hoyt Friedkin, 1935-ben. Kennyt 2015-ben beválasztották a San Diego-i Air & Space múzeum International Air & Space Hall of Fame tagjai közé.

Így a család története elvált a repüléstől. Úgy ahogy, azért még arról is lesz szó a következő posztban, de többnyire már a földön folytatjuk. Tom és a család életében máig fő szerepet betöltő Gulf States Toyota lesz terítéken és eljutunk majd a jelenig, amit Dan és Ryan testesít meg, nézők nélküli Roma meccseken ülve.